ФОРМИРОВАНИЕ И ПРОФИЛАКТИКА СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ДЕЗАДАПТИВНОСТИ ПЕДАГОГА КАК ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕФОРМАЦИИ ЛИЧНОСТИ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОСТИ
Т.А. Жалагина
FORMATION AND PREVENTION OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL DISADAPTIVITY OF A TEACHER AS A PROFESSIONAL DEFORMATION OF PERSONALITY IN MODERN CONDITIONS
T.A. Zhalagina
DOI: 10.38098/ipran.sep_2024_35_3_06
Аннотация. Рассматриваются психологические условия развития субъекта труда в постоянно меняющемся мире на основе изменения общественно-экономической формации, сложившейся системы взглядов, качества жизни, которые анализируются как в положительном, так и в отрицательном формате, то есть речь идет о прогрессивном и регрессивном развитии. Основное внимание уделяется регрессивной форме развития субъекта труда с учетом возможности формирования профессиональной деформации личности (далее – ПДЛ). Субъектом труда в данной статье рассматривается педагог системы высшего и среднего образования. ПДЛ педагога представлена как многоуровневая система адаптации личности к условиям социальной среды и способ преобразования собственной жизнедеятельности в соответствии с психологическим опытом личности. В основных своих проявлениях ПДЛ выступает как измененный, отклоняющийся от общепринятых нравственных и профессиональных норм путь профессионально-личностного развития. Особое внимание уделяется особенностям педагогической деятельности в условиях современности, связанных с серьезными изменениями по отношению как к педагогическому труду, так и к личности педагога. В качестве негативных факторов новых условий деятельности рассматриваются: производственные конфликты, стресс на рабочем месте и профессиональная усталость. Речь идет о возникновении профессиональных кризисов и снижении общей социальной оценки жизнедеятельности, возможности формирования таких форм ПДЛ педагога, как: догматизм, консерватизм, педагогическая индифферентность. Уделяется внимание возможности формирования еще одного вида ПДЛ, характерного для реализации педагогической деятельности в условиях современности, – социально-психологической дезадаптивности (СПД). Представлена обусловленность формирования СПД, связанная с отсутствием возможности правильного выбора в отношении способов реализации педагогического труда, неопределенности в плане стратегии профессиональной деятельности и, как результат, резкого снижения адаптационных возможностей педагога. Предлагается решение проблем с точки зрения влияния СПД, которое связано с отношением педагога к инновационным процессам, преодолением антиинновационных барьеров, профилактикой формирования синдрома профессионального выгорания. Также рассматривается формирование профессионально-личностной компетентности педагога, в структуру которой входят: толерантность, эмпатия, стремление к саморазвитию, социально-психологическая установка на достижение результата. Вводится понятие психологической готовности к инновациям и к достижению эффективного результата в профессиональной деятельности педагога. Делается вывод о том, что именно психологическая готовность к инновациям определяет основные направления профилактики формирования такой ПДЛ педагога как социально-психологическая дезадаптивность.
Summary. The article examines the psychological conditions for the development of the labor subject in an ever-changing world based on changes in socio-economic formations, the existing system of views, and quality of life. These changes are considered in both positive and negative formats, that is, we are talking about progressive and regressive development. The main attention in this article is paid precisely to the regressive form of development of the labor subject, taking into account the possibility of the formation of professional personality deformation (hereinafter referred to as PDL). The subject of labor in this article is a teacher in the system of higher and secondary education. The professional deformation of the teacher’s personality is considered as a multi-level system of adaptation of the individual to the conditions of the social environment and a way of transforming one’s own life activity in accordance with the psychological experience of the individual. In its main manifestations, professional personality deformation acts as a changed path of professional and personal development, deviating from generally accepted moral and professional norms. The article pays special attention to the peculiarities of pedagogical activity in modern conditions, associated with serious changes both in relation to pedagogical work in general and to the personality of the teacher. The following negative factors are considered in the new operating conditions: industrial conflicts, stress in the workplace, and professional fatigue. We are talking about the emergence of professional crises and, as a result, a decrease in the overall social assessment of life activity, the possibility of forming professional deformations of the teacher’s personality, such as: dogmatism, conservatism, pedagogical indifference. Particular attention in the article is paid to the possibility of forming another type of PDL, characteristic of the new social conditions for the implementation of pedagogical activities – «socio-psychological disadaptation» (SPD). The article presents the conditionality of the SPD formation, associated with the lack of opportunity to make the right choice regarding the methods of pedagogical work implementing, uncertainty in terms of the professional activity strategy and, as a result, a sharp decrease in the adaptive capabilities of the teacher. According to the author of the article, the solution to resolving problems from the point of view of the influence of SPD is associated with the teacher’s attitude to innovation processes, overcoming anti-innovation barriers, and preventing the formation of professional burnout syndrome. Particular attention in the article is paid to the formation of professional and personal competence of a teacher, the structure of which includes: tolerance, empathy, desire for self-development, psychological orientation to achieve results. The concept of psychological readiness for innovation and for achieving effective results in the professional activities of a teacher is also introduced. At the end of the article, it is concluded that it is the psychological readiness for innovation that determines the main directions for preventing the formation of such teacher PDL as socio-psychological disadaptation.
Keywords: psychological conditions, development of the labor subject, teacher, professional deformation of personality, socio-psychological disadaptation, personality adaptation, professional and personal development, new social conditions, innovative processes, anti-innovation barriers, psychological readiness for innovation.