НАУЧНОЕ НАСЛЕДИЕ А.Б. КУПРЕЙЧЕНКО В ПЕРСПЕКТИВНЫХ НАПРАВЛЕНИЯХ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ: ПО МАТЕРИАЛАМ МЕМОРИАЛЬНОГО ЗАСЕДАНИЯ ЭКСПЕРТНОГО СЕМИНАРА ПО СОЦИАЛЬНОЙ ПСИХОЛОГИИ, ПСИХОЛОГИИ ТРУДА И ИНЖЕНЕРНОЙ ПСИХОЛОГИИ ИП РАН

А.С. Моисеев, А.Е. Воробьева

SCIENTIFIC HERITAGE OF A.B. KUPREICHENKO IN PROMISING DIRECTIONS OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL RESEARCH (BY THE MATERIALS OF THE MEMORIAL SESSION OF THE EXPERT SEMINAR ON SOCIAL PSYCHOLOGY, LABOR PSYCHOLOGY AND ENGINEERING PSYCHOLOGY IP RAS
A.S. Moiseev, A.E. Vorobieva

DOI: 10.38098/ipran.sep_2023_30_2_10

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Представлены результаты работы мемориального заседания экспертного семинара по социальной психологии, психологии труда и инженерной психологии, приуроченного к 60-летию со дня рождения одной из основателей данного семинара – доктора психологических наук, профессора Аллы Борисовны Купрейченко. Мероприятие состоялось 31 октября 2022 г. в Москве, в Институте психологии РАН и было посвящено анализу перспектив научного наследия А.Б. Купрейченко (психологии доверия и недоверия, самоопределения личности и группы, социально-психологического пространства, нравственно-психологической регуляции поведения и др.). Состоялись доклады ее учеников (А.С. Моисеева, Е.В. Шляховой, А.Е. Воробьевой) и последователей (Л.Ш. Мустафиной), которые вызвали активную дискуссию. В работе семинара под руководством академика РАН, научного руководителя ИП РАН А.Л. Журавлева приняли участие коллеги и ученики А.Б. Купрейченко (16 человек) из ИП РАН, Финансового университета, МГЛУ, ВШЭ, МИП. Вклад Купрейченко в современную отечественную социальную психологию был рассмотрен как с фундаментальной (в докладах, посвященных социально-психологической концепции личности и представлениям о совести с позиции психологии нравственности в трудах Купрейченко), так и с прикладной точек зрения (в докладах, посвященных проблемам доверия электронным СМИ, коммерции и психологии рекламы), намечены направления дальнейших исследований (понятийный анализ нравственной элиты и социально-психологического пространства, историко-психологическое изучение работ Купрейченко, выделение психологических признаков цифровизации и видов психологически эффективной рекламы, эмпирические исследования нравственности больших социальных групп и др.).

Ключевые слова: история психологии, психология нравственности, социально-психологическое пространство, самоопределение, нравственное самоопределение, экономическое самоопределение, нравственная элита, психология доверия, психология недоверия, психология рекламы, психологическая эффективность рекламы.

Summary. This material introduces the results of the memorial meeting of the expert seminar on social psychology, labor psychology and engineering psychology, timed to coincide with the 60th anniversary of the birth of one of the founders of this seminar - Sc.D. (psychology), prof. A.B. Kupreychenko. The event took place on October 31, 2022 in Moscow at the Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences and was dedicated to the prospects for the scientific heritage of Kupreychenko (psychology of trust and distrust, self-determination of an individual and a group, socio-psychological space, moral and psychological regulation of behavior, etc.). There were presentations by her students (A.S. Moiseev, E.V. Shlyakhovaya, A.E. Vorobieva) and followers (L.Sh. Mustafina), which caused an active discussion. The work of the seminar was under the guidance of Sc.D. (psychology), prof., full member of the RAS, scientific adviser of the IP RAS A.L. Zhuravlev and was attended by colleagues and students of A.B. Kupreichenko (16 persons) from IP RAS, Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow State Linguistic University, Higher School of Economics, Moscow Institute of Psychoanalysis. Contribution of Kupreychenko into modern Russian social psychology was considered both from a fundamental (socio-psychological concept of personality in the works of Kupreychenko, representations about conscience from the moral psychology point of view), and from an applied point of view (the problem of trust in the electronic media and commerce and the psychology of advertising). Directions for further research were outlined: conceptual analysis of the moral elite and socio-psychological space, historical and psychological analysis of the works of Kupreychenko, identification of psychological indicators of digitalization and types of psychologically effective advertising, empirical studies of morality of large social groups, etc.).

Keywords: history of psychology, psychology of morality, socio-psychological space, self-determination, moral self-determination, economic self-determination, moral elite, psychology of trust, psychology of distrust, psychology of advertising, psychological effectiveness of advertising.