СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ И ЦЕННОСТНЫЕ ОРИЕНТАЦИИ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ КАК ФАКТОРЫ ИХ ЭКОНОМИЧЕСКОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ

П.В. Позняков

MEANINGFUL AND VALUE ORIENTATIONS OF ENTREPRENEURS PERSONALITIES AS FACTORS OF THEIR ECONOMIC SELF-DETERMINATION
P.V. Poznyakov

DOI: 10.38098/ipran.sep_2023_30_2_04

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Представлены отдельные результаты эмпирического исследования ценностно-смысловой сферы личности российских предпринимателей. Одной из гипотез работы являлось предположение, что смысложизненные и ценностные ориентации предпринимателей являются факторами их экономического самоопределения. В ходе исследования, проведенного в 2020 г., были опрошены 105 представителей различных сфер малого и среднего бизнеса, осуществляющих свою деятельность в Москве и в ряде городов Центрального региона России. Одной из задач было изучение содержательных и структурных характеристик смысложизненных и ценностных ориентаций российских предпринимателей. Для их диагностики использовался тест Д.А. Леонтьева. Для диагностики ценностных ориентаций личности предпринимателей использовался «Опросник ценностей Ш. Шварца» в адаптации В.Н. Карандашева. В ходе исследования были выделены группы предпринимателей с разным типом экономического самоопределения, различия между которыми проявлялись в следующих содержательных характеристиках: оценке благоприятности социально-экономических условий предпринимательской деятельности; оценке собственных возможностей в повышении успешности своего бизнеса; оценке уровня собственной деловой активности, оценке удовлетворенности ее результатами. Для фиксации данных показателей была использована авторская анкета. По результатам кластерного анализа было выявлено пять типов экономического самоопределения российских предпринимателей. В результате исследования выявлено, какие смысложизненные и ценностные ориентации личности характерны для предпринимателей с разным типом экономического самоопределения.

Ключевые слова: социальная психология, психология предпринимательства, смысложизненные ориентации, факторы самоопределения, ценностные ориентации, российские предприниматели, экономическое самоопределение.

Summary. The article presents some results of an empirical study of the value-semantic sphere of the personality of Russian entrepreneurs. One of the hypotheses of the study was the assumption that the meaning of life and value orientations of entrepreneurs are factors of their economic self-determination. In the course of the study conducted in 2020, 105 representatives of various spheres of small and medium-sized businesses operating in Moscow and in a number of cities in the Central region of Russia were interviewed. One of the objectives of the study was to study the content and structural characteristics of the meaning of life and value orientations of Russian entrepreneurs. D.A. Leontiev's test was used to diagnose the meaning-of-life orientations of entrepreneurs. To diagnose the value orientations of the personality of entrepreneurs, the "Values Questionnaire Sh. Schwartz" in the adaptation by V.N. Karandashev. In the course of the study, groups of entrepreneurs with different types of economic self-determination were identified, the differences between which are manifested in the following substantive characteristics: assessment of the favorable socio-economic conditions of entrepreneurial activity; assessment of their own capabilities in increasing the success of their business; assessment of the level of their own business activity, assessment of satisfaction with its results. To fix these indicators, an author's questionnaire was used. According to the results of cluster analysis, five types of economic self-determination of Russian entrepreneurs have been identified, the differences between which are manifested in its substantive characteristics. As a result of the study, it was revealed which life-meaning and value orientations of the individual are characteristic of entrepreneurs with different types of economic self-determination.

Keywords: social psychology, psychology of entrepreneurship, life orientations, factors of self-determination, value orientations, Russian entrepreneurs, economic self-determination.