ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К ИССЛЕДОВАНИЯМ В ОБЛАСТИ ИСТОРИЧЕСКОЙ ПСИХОЛОГИИ И ИСТОРИИ ПСИХОЛОГИИ (НА ПРИМЕРЕ БОЛЬШИХ СОЦИАЛЬНЫХ ГРУПП КАК ПРЕДМЕТА И ОБЪЕКТА ИЗУЧЕНИЯ)
Ю.В. Ковалева
INTEGRATIVE APPROACH TO THE STUDIES IN THE FIELDS OF HISTORICAL PSYCHOLOGY AND HISTORY OF PSYCHOLOGY (ON THE EXAMPLE OF STUDYING LARGE SOCIAL GROUPS AS AN OBJECT AND SUBJECT)
Yu.V. Kovaleva
DOI: 10.38098/ipran.sep_2022_28_4_08
Аннотация. Предлагается интегративный подход к исследованию макрообъектов, объединяющий теоретические положения исторической психологии и истории психологии. Показаны эмпирические задачи, которые привели к необходимости его разработки, приводятся логика такого интегративного анализа и основные принципы, которым он соответствует. Методы интегративного подхода соответствуют методам исторической психологии и истории психологии с основными приемами их реализации Основными принципами разрабатываемого подхода являются: принцип внутренней и внешней междисциплинарности,что является актуальным трендом глобальной психологиис ее ориентацией на максимально полный анализситуации, субъектный принцип, поскольку объекты его изучения активныи целостны, принцип развитияи принцип детерминизмав связи с направленностью на выявление истоков и хода развития изучаемых явлений и понятий, а также их взаимодействия и взаимовлияния. Интегративный подход соответствует системному принципу,в связи с тем, что «работает» с макрофеноменами, целостными, неразделимыми объектами. Представляется, что интегративный подходв области исторической психологии и истории психологии имеет наибольшие перспективы в области исследований социальной психологии массовых явлений, макропсихологиии глобальной психологиив связи с тем, что они имеют дело с динамичными социальными объектами, для понимания свойств которых необходимо углубленное понимание истории их развития и изучения. В некотором роде в связи с «запущенностью» этой сферы исследований в современной психологии или, наоборот, ее новизной, требуется максимально полное изучение массовых, макросоциальных и глобальных феноменов.
Summary. An integrative approach to the study of macro-objects was proposed combining the theoretical provisions of historical psychology and the history of psychology. The empirical problems that led to the need for its development were shown, the logic of such integrative analysis and the basic principles to which it corresponds were given. The methods of the integrative approach correspond to the methods of historical psychology and the history of psychology with the main methods of their implementation. The basic principles of the approach being developed are: the principle of internal and external interdisciplinary, which is the current trend of global psychology with its orientation to the most complete analysis of the situation, the subject principle, since the objects of its study are active and integral, the principle of development and the principle of determinism in connection with the focus on identifying the origins and course of development of the studied phenomena and concepts, as well as their interaction and mutual influence. The integrative approach corresponds to the system principle, due to the fact that it «works» with macrophenomains, integral, inseparable objects. It seems that the integrative approach in the field of historical psychology and the history of psychology has the greatest prospects in the field of research on social psychology of mass phenomena, macropsychology and global psychology due to the fact that they deal with dynamic social objects, the properties of which require an in-depth understanding of the history of their development and study. In a way, in connection with the «neglect»of this field of research in modern psychology or, conversely, its novelty, it is necessary to study as fully as possible mass, macro-social and global phenomena.