ПСИХОЛОГИЯ КАК ПРИЗВАНИЕ, СЛУЖЕНИЕ И ЖИЗНЕННЫЙ ПУТЬ: К 170-ЛЕТИЮ Н.Я. ГРОТА. ЧАСТЬ 1. БИОГРАФИЯ И ХАРАКТЕРИСТИКА ЛИЧНОСТИ УЧЕНОГО
О.А. Белобрыкина
PSYCHOLOGY AS CALLING, SERVING AND WAY OF LIVING: TO THE 170 ANNIVERSARY OF NIKOLAI YAKOVLEVICH GROT. PART 1. BIOGRAPHY AND PERSONALITY CHARACTERISTICS OF THE SCIENTIST
O.A. Belobrykina
DOI: 10.38098/ipran.sep_2022_26_2_09
Аннотация. Статья посвящена 170-летию со дня рождения выдающегося русского философа и психолога Николая Яковлевича Грота (1852 – 1899), одного из основателей отечественной школы психологии. На основе использования историко-биографического метода представлен краткий биографический очерк о жизнедеятельности ученого, определены личностные характеристики и профессиональные качества, свойственные Н.Я. Гроту и востребованные в научной и преподавательской деятельности. Анализ биографии Грота показал, что с детского возраста ему были свойственны высокий уровень познавательного интереса, инициативность и работоспособность, которые во всей полноте проявились в процессе его профессионального становления. Выявлено, что в годы гимназического и университетского обученияГрот демонстрировал наличие исследовательских способностей. Как ученый-теоретик он проявлял себя в период подготовки и защиты сначала магистерской, а затем докторской диссертации. Рассмотрение отдельных работ ученого и знакомство с воспоминаниями о нем современников позволило выявить, что Николая Яковлевича как ученогоотличали широта кругозора, способность к глубокой проработке теоретических аспектов философско-психологических проблем, целеустремленность, высокий уровень самоорганизации, ответственность и преданность науке, вера в перспективность будущего психологии как самостоятельной и социально значимой науки. В работе со студентами Грот зарекомендовал себя как талантливый педагог, внимательный и отзывчивый человек, открытый к диалогическому общению. По свидетельству очевидцев, онбыл одним из самых популярных лекторов, причемего выступления привлекали не только студентов со всех факультетов, но и простых обывателей, неравнодушных к философско-психологическим проблемам.Организаторский дар Николая Яковлевичараскрылся в период работы в Одессе и своего расцвета достиг в Москве, когда он включился в деятельность Московского Психологического общества, стал инициатором, создателем и первым редактором журнала «Вопросы философии и психологии». В заключении обосновано, что научно-исследовательская и педагогическая деятельность Грота – это путь возвеличивания психологии, преданность которой он хранил на протяжении своей профессиональной жизни и служению которой он посвятил себя всецело.
Summary. The article is dedicated to the 170th anniversary of the birth of the outstanding Russian philosopher and psychologist Nikolai Yakovlevich Groth (1852-1899), one of the founders of the domestic school of psychology. Based on the use of the historical and biographical method, a short biographical essay on the life of the scientist is presented, personal characteristics and professional qualities characteristic of N.Ya. Groth and demanded in scientific and teaching activities are determined. Analysis of N.Ya. Groth's biography showed that from childhood he was characterized by a high level of cognitive interest, initiative and performance, which were fully manifested in the process of his professional formation. It was revealed that during the years of gymnasium and university studies N.Ya. Groth demonstrates the presence of research abilities. As a theoretical scientist, he manifests himself during the period of preparation and defense, first a master's and then a doctoral dissertation. The consideration of individual works of the scientist and familiarity with the memories of his contemporaries made it possible to identify that Nikolai Yakovlevich as a scientist was distinguished by the breadth of the outlook, the ability to deeply study the theoretical aspects of philosophical and psychological problems, determination, a high level of self-organization, responsibility and devotion to science, faith in the perspective of future psychology as an independent and socially significant science. In working with students N.Ya. Groth established himself as a talented teacher, an attentive and responsive person, open to dialogical communication. According to eyewitnesses, he was one of the most popular lecturers, and his speeches attracted not only students from all faculties, but also ordinary residents who were not indifferent to philosophical and psychological problems. The organizational gift of Nikolai Yakovlevich is revealed during his work in Odessa and reaches its heyday in Moscow, when he is included in the activities of the Moscow Psychological Society, becomes the initiator, creator and first editor of the journal Questions of Philosophy and Psychology. In conclusion, it is justified that the research and pedagogical activity of N.Y. Groth is a way of exalting psychology, the devotion of which he kept throughout his professional life and to the service of which he devoted himself entirely.