СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ КЛИМАТ СТУДЕНЧЕСКИХ ГРУПП И ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ БЕЗОПАСНОСТЬ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ВУЗА

Е.В. Эгамбердиева

THE RELATIONSHIP OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE OF STUDENTS ' GROUPS AND THE PSYCHOLOGICAL SAFETY OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE UNIVERSITY

E.V. Egamberdieva

Скачать полный текст (.pdf)

АннотацияИзучалась взаимосвязь социально-психологического климатастуденческих групп и психологической безопасности образовательной среды вуза. Проведен сравнительный анализ оценки социально-психологического климата группы и психологической безопасности образовательной среды вуза студентами 1-го, 3-го и 5-го курсов. Установлено, что студенты 1-го курса оценивают социально-психологический климат в группах как благоприятный, а студенты 3-го и 5-го как средне благоприятный. Обнаружены достоверные различия в оценке социально-психологического климата студентами 1-го и 3-го курсов, а также 1-го и 5-го курсов. В группах 3-го и 5-го курсов были выявлены различия по поведенческому компонентусоциально-психологического климата. Помимо этого, были установлены различия в оценке психологической безопасности образовательной среды студентами 1-го и 3-го курсов, у студентов 3-го и 5-го курсов - по переменной удовлетворенность характеристиками образовательной среды вуза. Выявлено, что эта переменная и переменная защищенность в образовательной среде вуза взаимосвязаны с социально-психологическим климатом и его компонентами (поведенческим, когнитивным, эмоциональным). Таким образом, социально-психологический климат может выступать в качестве одного из показателей психологической безопасности образовательной среды вуза. Сделан вывод, что при благоприятном социально-психологическом климате, хорошем знании друг друга участниками образовательного процесса, их взаимной симпатии и соблюдении правил и норм поведения в группе и в вузе, в целом, студенты удовлетворены характеристиками образовательной среды вуза и чувствуют себя психологически защищенными.

Ключевые слова: группа, коллектив, студенческая группа, социально-психологический климат, образовательная среда, безопасность образовательной среды, психологическая безопасность, благоприятная атмосфера, совместная деятельность, безопасность.

Summary. The interrelation of the socio-psychological climate of student's groups and psychological safety of the educational environment of higher education institution studied. The comparative analysis of assessment of socio-psychological climate of the groups and socio-psychological safety of the educational environment of the higher education institution carried out by students of the 1st, 3rd, and 5th courses. Established that students of the 1st-course estimate socio-psychological climate in groups as favorable, and students of the 3rd and 5th as medium favorable. Reliable differences in the assessment of socio-psychological climate by students of the 1st and 3rd courses and between the 1st and 5th courses found. In groups of the 3rd and 5th courses, distinctions on a behavioral component of socio-psychological climate revealed. Furthermore, differences in assessment of the psychological safety of the educational environment by students of the 1st and 3rd courses, and students of the 3rd and 5th courses on a variable of satisfaction with characteristics of the educational environment of higher education institution established. Revealed that this variable and variable of security in the educational environment of higher education institution interconnected with socio-psychological climate and its components (behavioral, cognitive, emotional). Thus, one may say, that the social and psychological climate can act as one of the indicators of the psychological safety of the educational environment of the higher education institution. The conclusion was drawn that students feel psychologically protected and satisfied with characteristics of the educational environment of higher education institution at favorable social and psychological climate, good knowledge participants of educational process of each other, mutual sympathy and observance of rules and standards of behavior in group, and in higher education institution in general.

Keywordsgroup, collective, student group, social and psychological climate, educational environment, safety of educational environment, psychological security, favorable atmosphere, joint activity, security.