ОТНОШЕНИЕ К ВНЕДРЕНИЮ МЕССЕНДЖЕРА МАХ: НА ПРИМЕРЕ ИЗУЧЕНИЯ СООБЩЕНИЙ ПОЛЬЗОВАТЕЛЕЙ СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЕЙ
Амирджанян Ж.К., Ковалева Ю.В., Меликов Э.Э., Рубцова Е.К.
RELATIONSHIP TO THE IMPLEMENTATION OF MAX MESSENGER: EXAMPLES OF USER COMMUNICATION ON SOCIAL NETWORKS
Amirdzhjanyan Zh.K., Kovaleva Yu.V., Melikov E.E., Rubtsova E.K.
DOI: 10.38098/ipran.sep_2025_40_4_03
Аннотация. Анализируется отношение пользователей социальных сетей к внедрению отечественного мессенджера МАХ как общая проблема отношения к информационным технологиям. В качестве ведущих теоретических подходов исследования были выбраны: концепции психологических отношений и доверия/недоверия, как наиболее релевантные рассматриваемой проблематике. Проведено эмпирическое исследований, в ходе которого были получены показатели поведенческого, познавательного, эмоционального и ценностного компонентов отношения пользователей. Сетевая активность пользователей показала высокий уровень поведенческой составляющей отношения к мессенджеру – интересе к теме и готовности высказываться. Это также может свидетельствовать о наличии информационной кампании в отношении мессенджера и постепенном «разогреве» аудитории, ее включенности в проблему. Эмоциональный компонент, сопровождавший внедрение мессенджера, отличался нейтрально-негативным эмоциональным отношением, а познавательныйпродемонстрировал крайне неоднозначные и даже противоречивые мнения пользователей о мессенджере Max. Негативное отношение к мессенджеру скорее отражало либеральные ценности – индивидуализм и независимость личности от государства, а позитивное – традиционные – государственность и патриотизм. Также были выделены характеристики доверия и недоверия к мессенджеру. Так, доверие опиралось на положительную оценку возможностей мессенджера, его преимущества в сравнении с другими подобными продуктами и нравственную позицию пользователей, исходящую из чувства патриотизма, а недоверие – на сомнения в честности и прозрачности самого продукта, способы его внедрения и конфликт интересов личности и государства. Делаются выводы о возможном состоянии общества в отношении его протестного потенциала, а также о необходимости превентивных кампаний по подготовке внедрения подобных новых технологий.
Summary. The article analyzes the attitude of social network users towards the introduction of the domestic messenger MAX as a general problem of attitude towards information technologies. The leading theoretical approaches of the study were chosen as the concepts of psychological attitudes and trust/distrust, as the most relevant to the issue under consideration. An empirical study was conducted, during which indicators of the behavioral, cognitive, emotional, and value components of users' attitudes were obtained. The network activity of users showed a high level of the behavioral component of their attitude towards the messenger, which includes interest in the topic and willingness to express their opinions. This may also indicate the existence of an information campaign regarding the messenger and the gradual «warming up» of the audience, as well as their involvement in the issue. The emotional component that accompanied the introduction of the messenger was characterized by a neutral-negative emotional attitude, while the cognitive component demonstrated a highly ambiguous and even contradictory opinions of users about the Max messenger. The negative attitude towards the messenger was more likely to reflect liberal values – individualism and independence of the individual from the state, while the positive attitude reflected traditional values – statehood and patriotism. The characteristics of trust and distrust towards the messenger were also highlighted. Thus, trust was based on a positive assessment of the messenger's capabilities, its advantages over other similar products, and the users' moral stance based on a sense of patriotism, while distrust was based on doubts about the product's integrity and transparency, the methods of its implementation, and the conflict of interests between individuals and the state. The article draws conclusions about the potential state of society in terms of its protest potential and the need for preventive campaigns to prepare for the introduction of such new technologies.
Keywords: MAX messenger, attitude towards modern technologies, concept of psychological relationships, behavioral component of attitude, emotional component of attitude, cognitive component of attitude, value component of attitude, concept of trust/distrust, trust in institutions, protest potential, advertising campaign, preparation for product implementation.