ПРЕДСТАВЛЕННОСТЬ КИНО-КУЛЬТУРЫ СССР В МЕНТАЛИТЕТЕ РОССИЯН

Д.А. Китова, А.Л. Журавлев

REPRESENTATION OF THE CINEMA CULTURE OF THE USSR IN THE MENTALITY OF RUSSIANS
D.A. Kitova, A.L. Zhuravlev

DOI: 10.38098/ipran.sep_2025_38_2_07

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. В рамках психологии культуры на сегодняшний день сложилось немало направлений, среди которых можно выделить ряд наиболее крупных, таких как психологическое воздействие кино, психология киносюжетов, прикладное использование кино в психотерапии и т.д. В контексте направления проводятся маркетинговые исследования зрительских предпочтений, анализируется мотивация зрителей, отмечается, что восприятие фильмов во многом зависит от индивидуально-психологических особенностей человека, его состояний и ожиданий. Результаты проведенного эмпирического исследования позволили выявить основные психологические основания оценки фильмов, среди которых выделены личные предпочтения, эмоциональное воздействие, сюжет и повествование, персонажи и актерская игра, режиссура и стиль, музыка и звук, соответствие ожиданиям, культурный и социальный контекст, профессионализм съемок и технические стороны и ряд других разнообразных аспектов. Оказалось, что в кинофильмах советского периода пользователи выделяют несколько иные позиции: глубокий смысл, моральные ценности, искренность, эмпатичность и открытость к диалогу, оригинальные сценарии, уровень актерского мастерства, близость к обычным людям, внимательный подход к деталям, юмор со смыслом, любимые песни. В работе предложены сравнительные и обобщающие выводы по современным фильмам и кинофильмам советского периода, описаны основные критерии субъективной оценки фильмов. Делаются выводы о перспективах дальнейшего изучения проблемы.

Ключевые слова: макропсихология, историческая психология, психология кино, психологические основания оценки кинофильмов, советское кино, нейросетевой анализ, индивидуальные предпочтения, эмпатия, ожидания.

Summary. Within the framework of cultural psychology, there are currently quite a few areas, among which a number of the largest ones can be distinguished, such as the psychological impact of cinema, the psychology of film plots, the applied use of cinema in psychotherapy, etc. In the context of this area, marketing research is conducted on viewer preferences, the motivation of viewers is analyzed, it is noted that the perception of films largely depends on the individual psychological characteristics of a person, his states and expectations. The results of the empirical study made it possible to indicate the main psychological bases for assessing films, among which are personal preferences, emotional impact, plot and narration, characters and acting, direction and style, music and sound, compliance with expectations, cultural and social context, professionalism of filming and the technical side and a number of other disparate aspects. It turned out that in Soviet period films, users highlight slightly different positions: deep meaning, moral values, sincerity, empathy and openness to dialogue, original scripts, level of acting, closeness to ordinary people, careful approach to details, humor with meaning, favorite songs. The work offers comparative and generalizing conclusions on modern films and films of the Soviet period, describes the main criteria for subjective assessment of films. Conclusions are made about the prospects for further study of the problem.

Keywords: macropsychology, historical psychology, psychology of cinema, psychology of film evaluation, Soviet cinema, neural network analysis, individual preferences, empathy, expectations.