СЕМИНАР «АКТУАЛЬНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИЙ» КАК СОБЫТИЕ В ИСТОРИИ ИНСТИТУТА ПСИХОЛОГИИ РАН: СУБЪЕКТНОСТЬ НАУЧНОГО СООБЩЕСТВА СЕМИНАРА
Ю.В. Ковалева
SEMINAR «CURRENT TRENDS OF PSYCHOLOGICAL RESEARCHES» AS AN EVENT IN THE HISTORY OF THE INSTITUTE OF PSYCHOLOGY, RUSSIAN ACADEMY OF SCIENCES: SUBJECTIVITY OF THE SCIENTIFIC COMMUNITY OF THE SEMINAR
Yu.V. Kovaleva
DOI: 10.38098/ipran.sep_2024_36_4_10
Аннотация. Исследование посвящено продолжению раскрытия значения семинара «Актуальные направления психологических исследований» как исторического события Института психологии РАН или как события истории Института. Целью второго этапа работы было обоснования нового объекта исследования, а также на изучение субъектности сложившегося вокруг семинара научного сообщества. Также эта часть исследования была посвящена проработке понятия «историческое событие» как историко-психологического конструкта. Теоретический анализ показал, что в анализе разных научных мероприятий как объекта психологических исследований можно видеть два основных фактора, которые исследователи оценивают как ведущие при оценке роли и значимости мероприятия – это вклад мероприятия в развитие теории и методологии и особенности профессиональной коммуникации. Была выдвинута гипотеза, что оценки участников семинара его работы и коллективного взаимодействие во время его проведения позволяют описать свойства коллективного субъекта, сложившегося на основе семинара, – совместную активность, взаимосвязанность и рефлексию. Проанализированы признаки коллективного субъекта (по Журавлеву), которые были выделены на основе ответов участников семинара на вопросы оригинальной анкеты, специально разработанной для оценки отношения участников семинара к нему как к научному событию. Показано, что семинар, благодаря условием его проведения – регулярности, частоты, является релевантным объектом изучения субъектности складывающегося вокруг него научного сообщества за счет активного взаимодействия исследователей в его рамках, возможности устойчивости научных отношений и их динамики. Семинар, благодаря условием его проведения – регулярности, частоты, является релевантным объектом изучения субъектности складывающегося вокруг него научного сообщества за счет активного взаимодействия исследователей в его рамках, возможности устойчивости научных отношений и их динамики. Семинар стал фактом истории психологии – на основе семинара была сформирована психологическая общность, свойства которой оставили след в памяти и неравнодушные оценки участников.
Ключевые слова: история психологии, объект исследования истории психологии, семинар, научное событие, со-бытийность, сетевая парадигма, сетевое сообщество, историческое событие, субъектность, признаки субъекта.
Summary. The study was devoted to the continuation of the study to reveal the significance of the seminar «Current trends of psychological research» as a historical event of the Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences or as an event of the history of the Institute. The purpose of the second stage of work was to substantiate a new object of research, as well as to study the subjectivity of the scientific community that had developed around the seminar. Also, this part of the study was devoted to the study of the concept of «historical event» as a historical and psychological construct. Theoretical analysis showed that in the analysis of various scientific events as an object of psychological research, one can see two main factors that researchers assess as leading in assessing the role and significance of the event – this is the contribution of the event to the development of theory and methodology and the features of professional communication. It was hypothesized that the assessments of the participants in the seminar of his work and collective interaction during its conduct make it possible to describe the properties of the collective subject that developed on the basis of the seminar - joint activity, interconnectedness and reflection. The characteristics of the collective subject (according to Zhuravlev), which were identified on the basis of the answers of the seminar participants to the questions of the original questionnaire, specially developed to assess the attitude of the seminar participants to it as a scientific event, were analyzed. It was shown that the seminar, due to the condition of its conduct - regularity, frequency, is a relevant object of study of the subjectivity of the scientific community developing around it due to the active interaction of researchers within its framework, the possibility of stability of scientific relations and their dynamics. The seminar, due to the condition of its conduct – regularity, frequency, is a relevant object of study of the subjectivity of the scientific community around it due to the active interaction of researchers within its framework, the possibility of stability of scientific relations and their dynamics. The seminar became a fact of the history of psychology – on the basis of the seminar, a psychological community was formed, the properties of which left a mark on the memory and caring assessments of the participants.
Ключевые слова: the history of psychology, the object of research of the history of psychology, a seminar, a scientific event, co-existence, a network paradigm, a network community, a historical event, subjectivity, signs of a subject.