ОСОБЕННОСТИ ЭКОНОМИЧЕСКОГО СОЗНАНИЯ АЛЬТРУИСТОВ
Е.В. Голубева, М.С. Кириллова
ALTRUISTS’ FEATURES OF ECONOMIC CONSCIOUSNESS
E.V. Golubeva, M.S. Kirillova
DOI: 10.38098/ipran.sep_2024_36_4_07
Аннотация. Актуальность исследования определяется важностью изучения взаимосвязи экономического и нравственного сознания в современных общественных условиях, которые характеризуются социально-экономической нестабильностью и ценностными кризисами. Цель работы состояла в выявлении характеристик экономического сознания лиц с высоким уровнем альтруизма. В данном исследовании экономическое сознание понимается как форма общественного сознания, отражающая экономические отношения. К компонентам экономического сознания относятся когнитивный, эмоционально-ценностный и поведенческий. Под альтруизмом понимается вид мотивационного состояния, конечной целью которого является улучшение состояния другого. Проблема взаимосвязи альтруизма и экономического сознания восходит к более общей проблеме соотношения нравственных и экономических категорий. Идея о взаимодополняемости и синергичности этих категорий приводит к положению о связи альтруизма и экономического сознания в целом и его компонентов, в частности. Выборку составили 82 человека в возрасте от 21 до 47 лет. В качестве методик исследования были использованы «Методика измерения альтруистических установок» М. Ясина, «Опросник экономических представлений» M. O’Brien, S. Ingles, в адаптации Е.В. Голубевой, «Опросник диспозиционного материализма» К.В. Карпинского, Н.В. Кисельниковой (Волковой), «Опросник субъективного экономического благополучия» В.А. Хащенко, анкета «Стратегии получения и расходования денежных средств» Т.А. Арефьевой. Результаты исследования позволили установить, что лица с высоким уровнем альтруизма обладают рядом особенностей компонентов экономического сознания: их экономические представления позитивны, субъективное экономическое благополучие выше, а ориентация на материализм ниже, в качестве стратегии обращения с денежными средствами ими чаще используется стратегия, предполагающая уровень трат ниже фактического и планируемого доходов, а планируемый доход выше фактического.
Summary. The relevance of the study was determined by the importance of studying the characteristics of economic consciousness in connection with moral consciousness in modern social conditions, which are characterized by socio-economic instability and value crises. The purpose of the work is to identify the characteristics of economic consciousness of individuals with a high level of altruism. In this study, economic consciousness is understood as a form of social consciousness that reflects economic relations. The components of economic consciousness include cognitive, emotional-value and behavioral. Altruism is understood as a type of motivational state, the ultimate goal of which is to improve the state of another. The problem of the relationship between altruism and economic consciousness goes back to the more general problem of the relationship between moral and economic categories. The idea of the complementarity and synergy of these categories leads to the position on the connection between altruism and economic consciousness in general and its components in particular. The sample consisted of 82 people aged 21 to 47 years. The following research methods were used: «Methodology for measuring altruistic attitudes» by M. Yasin, «Questionnaire of economic attitudes» (M. O'Brien, S. Ingles, adapted by E.V. Golubeva), «The dispositional materialism questionnaire» by K.V. Karpinsky, N.V. Kiselnikova (Volkova), «The subjective economic well-being scale» by V.A. Khaschenko, questionnaire «Strategies for obtaining and spending money» (by T.A. Arefieva). The results of the study allowed us to establish that individuals with a high level of altruism have a number of features in the components of economic consciousness: economic ideas are more positive, subjective economic well-being is higher, and the orientation towards materialism is lower, of the money management strategies they use most often the one that assumes that the level of spending is lower than the actual and planned income, and the planned income is higher than the actual.
Keywords: altruism, economic consciousness, economic ideas, subjective economic well-being, dispositional materialism, strategies for receiving and spending money.