ВЛАДИМИР ЕВГЕНЬЕВИЧ СМИРНОВ: ВОССТАНОВЛЕННАЯ БИОГРАФИЯ ПСИХОЛОГА

Н.Ю. Стоюхина

VLADIMIR EVGENIEVICH SMIRNOV: A RESTORED BIOGRAPHY OF A PSYCHOLOGIST
N.Yu. Stoyukhina

DOI: 10.38098/ipran.sep_2024_34_2_09

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Статья посвящена Владимиру Евгеньевичу Смирнову – психологу и педологу. Имя его упоминалось, например, коллегами из Ярославского педагогического университета, но широко не известно – поиск информации затрудняла и распространенность фамилии. Получив образование в духовной семинарии, он поступил и успешно закончил Императорский Московский университет, оставшись там для приготовления к профессорскому званию. Научным интересом молодого ученого стало изучение процессов мышления, на экспериментальном исследовании которых он сосредоточился, работая под руководством Г.И. Челпанова. Важная работа, описывавшая эксперименты над процессами абстракции, вошла в первый выпуск альманаха «Психологическое обозрение» наравне с публикациями Г.И. Челпанова, Н.О. Лосского, Г.Г. Шпета, П.П. Блонского. После революционных событий он вместе со своими давними знакомыми и коллегами К.Н. Корниловым и Н.А. Рыбниковым приступил к работе в Московском центральном педологическом институте и на протяжении нескольких лет изучал психологию подросткового и юношеского возраста. В результате опубликовал книгу «Психология юношеского возраста» (1929), которая стала широко известной педагогам, педологам и психологам. Жизнь Смирнова была активной: много преподавал, перемещаясь по вузам и городам, готовил предметные курсы и новые книги, создавал кафедры психологии. Следует отметить, что написанию этой статьи помогли воспоминания жены В.Е. Смирнова – Ольги Александровны Соколовой, художницы, принадлежавшей ко «второму русскому авангарду», и дочери Валерии Владимировны Смирновой-Соколовой, которые они оставили вместе с домашним архивом Смирнова в Научном архиве РАО.

Ключевые слова: история психологии, Психологический институт, ученик Г.И. Челпанова, экспериментальная психология, исследование абстрактного мышления, педология.

Summary. The article is dedicated to Vladimir Evgenievich Smirnov, a psychologist and pedologist. His name was mentioned, for example, by colleagues from Yaroslavl Pedagogical University, but is not widely known - the search for information was difficult due to the prevalence of the surname. Having received an education at a theological seminary, he entered and successfully graduated from the Imperial Moscow University, remaining there to prepare for a professorship. The scientific interest of the young scientist was the study of thinking processes, on the experimental study of which he focused, working under the guidance of G.I. Chelpanov. An important work describing an experimental study of the abstraction process was included in the first issue of the almanac “Psychological Review” along with the publications of G.I. Chelpanov, N.O. Lossky, G.G. Shpet, P.P. Blonsky. After the revolutionary events, he, together with his old acquaintances and colleagues K.N. Kornilov and N.A. Rybnikov, began to work at Moscow Central Pedological Institute, and for several years he studied the psychology of adolescence and youth. As a result, he published the book “Psychology of Adolescence” (1929), which became known to teachers, pedologists and psychologists. Smirnov’s life was active: he taught a lot, moving around universities and cities, prepared subject courses and new books, and created departments of psychology. It should be noted that the writing of this article was helped by the memories of V.E. Smirnov’s wife Olga Aleksandrovna Sokolova, an artist who belonged to the “second Russian avant-garde”, and his daughter Valeria Vladimirovna Smirnova-Sokolova, which they left along with Smirnov’s home archive in the Scientific Archive of the Russian Academy of Education.

Keywords: history of psychology, Psychological Institute, student of G.I. Chelpanov, experimental psychology, research of abstract thinking, pedology.