СУБЪЕКТНОСТЬ БОЛЬШИХ СОЦИЛЬНЫХ ГРУПП НА ПРИМЕРЕ АНАЛИЗА ПСИХОЛОГИИ РАБОЧЕГО КЛАССА

Ю.В. Ковалева

SUBJECTIVITY OF LARGE SOCIAL GROUPS ON THE EXAMPLE OF ANALIZIS OF WORKING-CLASS PSYCHOLOGY
Yu.V. Kovaleva

DOI: 10.38098/ipran.sep_2024_34_2_04

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Обсуждаются положения концепции коллективного субъекта и возможность исследования субъектности больших социальных групп (БСГ) с помощью интегративного подхода к исследованиям в области истории психологии и исторической психологии на опыте работ более ранних периодов. На основе работ Г.Г. Дилигенского проанализирована субъектность большой социальной группы – рабочего класса западного капиталистического общества 1970-80-х гг. при использовании схемы анализа субъектности БСГ, предложенной в работе АЛ. Журавлева и Т.П. Емельяновой (2009). Также проведено сравнение с западными теоретическими работами, посвященными так называемому «новому классу», и с положением рабочего класса в СССР. Показано, что идея субъектности как свойства, присущего большим социальным группам и отражающего их способность к самодетерминации собственной жизнедеятельности, целостности и осмысленности их существования, была присуща и отражалась в исследованиях, проведенных еще до появления концепции коллективного субъекта. Данные показывают противоречивость практически всех характеристик рабочего класса, связанных с признаками коллективного субъекта, как при капитализме, так и при социализме. Описание большой социальной группы как субъекта позволило интегрировать некоторые теоретические положения сетевой парадигмы, в частности понятие структуры сообщества. Как представляется, именно сетевой анализ может дополнить принятый подход к анализу БСГ с помощью принципа изоморфизма как дополняющий концепцию коллективного субъекта. На основе данных о психологии классов можно рассмотреть различия в субъектности БСГ и других, прежде всего, малых групп. Продемонстрирована релевантность интегративного подхода и процедуры психолого-исторической реконструкции задачам анализа субъектности БСГ.

Ключевые слова: субъект, коллективный субъект, субъектность, большие социальные группы, рабочий класс, история психологии, историческая психология, социальная психология, признаки субъектности, сетевая парадигма, интегративный подход, метод психолого-исторической реконструкции.

Summary. The provisions of the concept of a collective subject and the possibility of studying the subjectivity of large social groups (LSG) and using an integrative approach to research in the field of the history of psychology and historical psychology on the experience of works of earlier periods were discussed. Based on the works of G.G. Diligensky analyzed the subjectivity of a large social group – the working class of the Western capitalist society of the 1970-80s. using the scheme for analyzing the subjectivity of the LSG proposed in the work of the AL. Zhuravlev and T.P. Emelyanova (2009). A comparison was also made with Western theoretical works on the so-called «new class» and with the position of the working class in the USSR. It has been shown that the idea of subjectivity as a property inherent in large social groups and reflecting their ability to self-determination of their own life, the integrity and meaningfulness of their existence, was inherent and reflected in studies conducted even before the emergence of the concept of a collective subject. The data show the inconsistency of almost all the characteristics of the working class associated with the signs of a collective subject, both under capitalism and under socialism. The description of a large social group as a subject made it possible to «go out» and integrate some theoretical provisions of the network paradigm, namely the concept of community structure. It was the network approach that seems to be able to complement the approach to analyzing LSG using the principle of isomorphism, since it complements the concept of a collective subject. It has been shown that the idea of subjectivity as a property inherent in large social groups and reflecting their ability to self-determination of their own life, the integrity and meaningfulness of their existence, was inherent and reflected in studies conducted even before the emergence of the concept of a collective subject. On the basis of data on the psychology of classes, it was possible to consider differences in the subjectivity of BSG and other, primarily small groups. The relevance of the integrative approach and its method of psychological and historical reconstruction to the tasks of analyzing the subjectivity of LSG has been demonstrated.

Keywords: subject, collective subject, subjectivity, large social groups, working class, history of psychology, historical psychology, social psychology, signs of subjectivity, network paradigm, integrative approach, method of psychological-historical reconstruction.