ИНСТИТУЦИОНАЛИЗАЦИЯ ПСИХОЛОГИИ В ГЕРМАНИИ И США В 1930-1940-х гг.: СОПОСТАВИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ
И.А. Мироненко, В.А. Рафикова
INSTITUTIONALIZATION OF PSYCHOLOGY IN GERMANY AND THE USA IN THE 1930s-1940s: A COMPARATIVE ANALYSIS
I.A. Mironenko, V.A. Rafikova
DOI: 10.38098/ipran.sep_2023_30_2_05
Аннотация. Представлен сопоставительный анализ процессов институционализации психологии в Германии и США в 1930-1940-х гг. До этого времени Германия и США являлись ведущими центрами развития психологии за рубежом, и именно в период 1930-1940-х гг. произошли важные изменения в характере отношений и связей научного сообщества этих стран, которые существенно повлияли на развитие всей мировой науки ХХ в. Сопоставительный анализ особенностей развития психологии в двух странах является актуальной задачей истории психологической науки. В качестве основания для такого анализа выделены особенности процесса институционализации психологии в этот период, рассматриваемые в свете социально-политических факторов, детерминирующих происходящие в психологической науке изменения. Особое внимание уделяется месту и значению в развитии психологии экономического и политического факторов, с учетом влияния на развитие психологии не только государства, что традиционно было в фокусе историко-психологических исследований, но и рынка и гражданского общества. В данном исследовании сопоставляются и контрастируют процессы институционализации психологии в Германии и США, включая: а) процессы взаимодействия профессионального сообщества в системе внешних социальных институтов, прежде всего, с государством, рынком и гражданским обществом; б) процессы самоорганизации внутри психологического сообщества с особым вниманием к тем процессам, в которых с особой очевидностью проявляется инициирующая активность самого психологического профессионального сообщества как коллективного субъекта деятельности (Журавлев, 2000, 2009; Артемьева 2012, 2015).
Summary. The article presents a comparative analysis of the processes of institutionalization of psychology in Germany and the United States in the 1930-1940s. Until that time, Germany and the United States were the leading centers for the development of psychology abroad, and it was in the period of the 1930-1940s, that important changes took place in the relations and interactions between the scientific community of these countries, which significantly impacted the development of the international psychological science of the twentieth century. We believe that a comparative analysis of the development of psychology in the two countries is an urgent task in the history of psychological science. As a basis for a comparative analysis, we take the characteristics of the process of institutionalization of psychology during this period, considered in the light of socio-political factors that determine the changes in psychological science. Particular attention is paid to the economic and political factors in the development of psychology, taking into account the influence on the development of psychology not only of the state, which has traditionally been the focus of historical and psychological research, but also of the market and civil society. Our study compares and contrasts the processes of institutionalization of psychology in Germany and the USA, including: a) the processes of interactions between the professional community in the system of external social institutions, primarily with the state, the market and civil society; b) the processes of self-organization within the psychological community, with special attention to those processes in which the initiating activity of the psychological professional community itself as a collective subject of activity manifests itself (Zhuravlev, 2000, 2009; Artemyeva 2012, 2015).