ЖИЗНЕННЫЙ ПУТЬ УЧЕНОГО В КОНТЕКСТЕ ИСТОРИИ ПЕТЕРБУРГСКОЙ-ЛЕНИНГРАДСКОЙ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ШКОЛЫ (ИНТЕРВЬЮ С Н.А. ЛОГИНОВОЙ
THE LIFE PATH OF A SCIENTIST IN THE CONTEXT OF THE HISTORY OF THE ST. PETERSBURG-LENINGRAD PSYCHOLOGICAL SCHOOL (INTERVIEW WITH N.A. LOGINOVA
DOI: 10.38098/ipran.sep_2022_28_4_10
Научное интервью с российским психологом, доктором психологических наук, профессором Натальей Анатольевной Логиновой приурочено к ее юбилейной дате и продолжает серию работ по выявлению роли конкретных ученых в развитии истории психологии как отрасли психологической науки. В ходе беседы были затронуты вопросы о событиях, сыгравших особую роль в судьбе ученого, о людях, учителях, коллегах, которые оказали влияние на ее становление и путь в профессии. Подробно изложены представления Н.А. Логиновой по вопросам актуального состояния и будущего истории психологии, обозначены проблемные точки в развитии этой отрасли. Особое внимание в разговоре уделяется исследованиям истории Петербургской-Ленинградской школы психологии и научного творчества ее основоположников – В.М. Бехтерева и Б.Г. Ананьева. Отмечаются особенности преподавания истории психологии в вузе и отношения современного студенчества к изучению данной дисциплины. Высказывается точка зрения ученого на перспективы развития истории психологии.
The scientific interview with a Russian psychologist, doctor of psychological sciences, professor Natalya Anatolyevna Loginova was timed to coincide with her anniversary date and continues the series of works to identify the role of specific scientists in the development of the history of psychology as a branch of psychological science. During the conversation questions were raised about the events that played a special role in the fate of the scientist, about people, teachers, colleagues who influenced her formation and path in the profession. The ideas of N.A. Loginova on the current state and the future history of psychology are outlined in detail, problem points in the development of this industry were identified. Particular attention in the conversation was paid to studies of the history of the St. Petersburg-Leningrad school of psychology and scientific creativity of its founders – V.M. Bekhterev and B.G. Ananyev. The peculiarities of teaching the history of psychology at the university and the attitude of modern students to the study of this discipline are noted. The scientist's point of view on the prospects for the development of the history of psychology is expressed.
Iinterview questions were prepared and asked by Eleanor Viktorovna Tikhonova. Below are published questions and answers to them by N.A. Loginova.