THE INVESTIGATION OF ATTITUDES TOWARDS ELECTRIC VEHICLES AMONG RUSSIAN CONSUMERS

F. Zhao (People’s Republic of China)

ИССЛЕДОВАНИЕ ОТНОШЕНИЯ РОССИЙСКИХ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ К ЭЛЕКТРОМОБИЛЯМ
Ф. Чжао (Китайская Народная Республика)

DOI: 10.38098/ipran.sep_2022_26_2_05

Скачать полный текст (.pdf)

Summary. The article presents the results of a study of Russians consumers attitudes in relation to electric vehicles (electric scooters). The study involved 513 people of various ages living in Moscow and the Moscow region. The aim of the study was to study the structure of consumer attitudes towards such an innovative product for the Russian market as an electric scooter. Hypothesis: the attitudes of Russian consumers towards the electric scooter as a high-tech and innovative product for the Russian market and to electric transport as a whole are in the process of formation. Research method: survey and cluster analysis. The questionnaire was based on the classical three-component model of the structure of the attitude, which includes cognitive, affective and behavioralcomponents. The data obtained as a result of the survey were subjected to cluster analysis. As a result, three groups of respondents were identified: «promising»,«conservative»«innovators», and each of the consumer groups has characteristic features of the cognitive, affective and behavioral components of the attitude, of which only one, the smallest group (3.3% of respondents), is characterized by the presence of a pronounced positive attitude towards electric scooters. It is concluded that the formation of attitudes towards electric scooters as an innovative product is at an early stage according to the theory of diffusion of innovations. The research results contribute to the study of the psychological mechanisms of consumer behavior, and are also of practical importance for the promotion of innovative products on the Russian market.

Keywords: attitude, structural components of attitude, consumer behavior, psychology of consumer behavior, consumer typology, diffusion of innovation theory.

Аннотация. В статьеприводятся результаты исследования потребительских аттитюдов россиян в отношении электрических транспортных средств (электроскутеров). В исследовании приняли участие 513 человек различного возраста, проживающие в г. Москве и Московской области. Целью исследования являлось изучение структуры потребительского аттитюда к такому инновационному для российского рынка продукту, как электроскутер. Гипотеза: аттитюды российских потребителей к электроскутеру как к высокотехнологичному и инновационному для российского рынка товару и к электротранспорту в целом находятся в стадии формирования. Метод исследования: опрос и кластерный анализ. В основу опросника была положена классическая трехкомпонентная модель структуры аттитюда, включающая когнитивный, эмоциональный и конативный компоненты. Данные, полученные в результате опроса, были подвергнуты кластерному анализу. В итоге были выделены три группы респондентов: «перспективные», «консервативные», «новаторы», причем каждой из потребительских групп свойственны особенности когнитивного, аффективного и поведенческого компонентов отношения, из которых только одна, наименьшая группа (3,3% респондентов), характеризуется наличием выраженного позитивного аттитюда к электроскутерам. Делается вывод о том, что формирование аттитюдов к электроскутерам как инновационному продукту находится в начальной стадии согласно теории диффузии инноваций. Результаты исследования способствуют изучению психологических механизмов потребительского поведения, а также имеют практическое значение для продвижения инновационной продукции на российский рынок.

Ключевые слова: аттитюд, структурные компоненты аттитюда, потребительское поведение, психология потребительского поведения, типология потребителей, теория диффузии инноваций.