СПЕЦИФИКА БЕЛОРУССКОЙ ПСИХОЛОГИИ В 1920-1950 гг.: ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЕ ПРЕДПОСЫЛКИ. ЧАСТЬ 3. ПСИХОЛОГИ БЕЛОРУССИИ В ЭВАКУАЦИИ И В ТЫЛУ, ВОССТАНОВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ПОСЛЕ ВЕЛИКОЙ ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ВОЙНЫ

С.Л. Кандыбович, Т.В. Разина

PSYCHOLOGY IN 1920-1950 y.: HISTORICAL AND CULTURAL PRECONDITIONS. PART 3. PSYCHOLOGISTS OF BELARUS IN EVACUATION AND IN THE REAR, RESTORATION OF EDUCATION AND SCIENCE AFTER GREAT PATRIOTIC WAR
S.L. Kandybovich, T.V. Razina

DOI: 10.38098/ipran.sep_2021_22_2_01

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. В третьей, завершающей части статьи, рассмотрено развитие психологической науки Белоруссии в тылу и в эвакуации, а также в период восстановления народного хозяйства республики после Великой Отечественной войны. В эвакуации и в тылу, несмотря на не всегда благоприятные условия, исследовательская, научная и профессорско-преподавательская деятельность белорусских психологов продолжалась и имела весомые научные результаты. Это обусловило высокую готовность белорусских научных кадров к быстрому восстановлению образования и науки в республике. Уже в 1943 г. профессорско-преподавательский состав, и в том числе педагоги и психологи возвращаются в республику и начинают восстанавливать работу высших учебных заведений. Благодаря соответствующим постановлениям правительства СССР и БССР, начинается период подготовки профессиональных психологов в высших учебных заведениях Белоруссии (Белорусский государственный университет, Могилевский государственный педагогический институт имени, Витебский педагогический институт имени С.М. Кирова, Минский государственный педагогический институт имени М. Горького, Минский государственный педагогический институт иностранных языков). Также после Великой Отечественной войны в Белоруссии начинаются исследования в области военной психологии. К числу специфических особенностей белоруской психологии послевоенного периода, обусловивших ее дальнейшее предметное и методологическое развитие во второй половине XX в., необходимо отнести: практически полное прекращение психологической работы в период оккупации Белоруссии, широкое распространение идей белорусской психологии в СССР во время войны в эвакуации и в тылу, быстрое послевоенное восстановление белорусской психологии с привлечением научно-педагогических кадров со всего СССР, что обусловило широкий спектр психологических подходов, школ, мультидисциплинарный характер белорусской психологии и ее высокую практикоориентированность.

Ключевые слова: белорусская психология, история психологии, историческая психология, история советской психологии, эвакуация, тыл, Великая Отечественная война.

Summary: In the third, final part of the article, the development of the psychological science of Belarus in the rear and in evacuation, as well as during the period of restoration of the national economy of the republic after the Great Patriotic War, is considered. In the evacuation and in the rear, despite not always favorable conditions, the research, scientific and teaching activities of Belarusian psychologists continued (S.M. Vasileysky, A.A. Gaivorovsky, L.V. Shashkov, E.P. Eres) and had significant scientific results (B.E. Bykhovskoy, E.K Matlin, M.Ya. Myshko) and others. This led to the high readiness of the Belarusian scientific personnel for the rapid restoration of education and science in the republic. Already in 1943, the teaching staff, including teachers, psychologists returned to the republic and began to restore the work of higher educational institutions. Thanks to the relevant decrees of the government of the USSR and the BSSR, the period of training professional psychologists in higher educational institutions of Belarus begins (Belarusian State University, Mogilev State Pedagogical Institute named after S.M. Kirov, Minsk State Pedagogical Institute named after M. Gorky, Minsk State Pedagogical Institute). University of the Foreign languages). Also, after the Great Patriotic War, research in the field of military psychology began in Belarus (M.A. Kremen, L.A. Kandybovich, V.M. Kozubovsky, A.T. Rostunov, P.N. Babichev, etc.). Among the specific features of the Belarusian psychology of the post-war period, which determined its further substantive and methodological development in the second half of the XX century, it is necessary to include: the almost complete cessation of psychological work during the occupation of Belarus, the widespread dissemination of the ideas of Belarusian psychology in the USSR during the war in the process of its development in evacuation and in the rear, the rapid post-war restoration of Belarusian psychology with the involvement of scientific and pedagogical personnel from all over the USSR, which led to a wide range of psychological approaches, schools, the multidisciplinary nature of Belarusian psychology, its high practice orientation.

Keywords: Belarusian psychology, history of Soviet psychology, rear, evacuation, Great Patriotic War.