ЦЕННОСТНЫЕ И СМЫСЛОЖИЗНЕННЫЕ ОРИЕНТАЦИИ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ КАК ФАКТОРЫ ИХ ЭКОНОМИЧЕСКОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ

В.П. Позняков, П.В. Позняков

VALUES AND MEANING-LIFE ORIENTATIONS OF ENTREPRNEURS AS FACTORS OF THEIR ECONOMIC SELF-DETERMINANION

V.P. Poznyakov, P.V. Poznyakov

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Обосновывается актуальность исследования психологических факторов экономического самоопределения предпринимателей. Отмечается важность проблемы экономического самоопределения в жизни и деятельности деловых людей, предпринимателей, специфика экономической деятельности которых предъявляет высокие требования к мобильности, избирательности и эффективности их деловой активности.Анализ современного состояния исследований психологии предпринимательства в мировой науке показывает, что обобщающей теории, позволяющей ответить на вопрос, какие психологические качества человека определяют выбор предпринимательской деятельности и её успешность, пока не создано. Авторы излагают свой подход к исследованию экономического самоопределения предпринимателей. В качестве его показателей предлагается рассматривать качественные и количественные характеристики их деловой активности, а его социально-психологическими факторами – особенности ценностно-смысловой сферы личности. Высказанные концептуальные представления легли в основу программы эмпирического исследования, основные положения которой представлены в данной статье. Основной гипотезой является предположение о том, что содержательные и структурные особенности ценностных и смысложизненных ориентаций личности являются существенными факторами, определяющими содержательные характеристики экономического самоопределения. Научная значимость ожидаемых результатов исследования состоит в развитии представлений о содержании и структуре экономического самоопределения, групповых и личностных факторах его детерминации. Практическая значимость ожидаемых результатов связана с возможностью их использования в практической работе по поддержке и развитию малого и среднего бизнеса в России, в частности для повышения экономической и социальной эффективности бизнеса.

Ключевые слова: экономическое самоопределение, ценностные и смысложизненные ориентации, деловая активность, психология предпринимательства.

Summary. The article justified the relevance of the study of psychological factors of economic self-determination of entrepreneurs. The importance of the problem of economic self-determination in the life and activities of business people, entrepreneurs whose specific economic activities place high demands on mobility, selectivity, and efficiency of their business activity was noted. Analysis of the current state of research of entrepreneurship psychology in world science shows that a generalizing theory, allowing to answer the question of which psychological qualities of a person determine the choice of entrepreneurial activity and its success, has not yet been created. The author presents his approach to the study of the economic self-determination of entrepreneurs. As for indicators of economic self-determination of entrepreneurs, it is proposed to consider the qualitative and quantitative characteristics of their business activity. It is proposed to consider the peculiarities of the value-sense sphere of the individual as socio-psychological factors of economic self-determination. The conceptual ideas expressed formed the basis of an empirical research program, the main points of which were presented in this article. The central hypothesis of the study is the assumption that the essential and structural characteristics of the value and meaning orientations of the individual are essential factors determining the essential features of economic self-determination. The scientific significance of the expected results of the study is the development of ideas about the content and structure of economic self-determination, about the socio-psychological and personal factors of its determination. The applied importance of the expected results of the study is related to the possibility of their use in practical work on the support and development of small and medium-sized businesses in Russia. The results of the study will expand the opportunities for using social and psychological knowledge and methods to increase the economic and social efficiency of the business.

Keywords: economic self-determination, value and meaning-life orientations, business activity, psychology of entrepreneurship.