КИБЕРБУЛЛИНГ: ПРЕДПОСЫЛКИ И ПОСЛЕДСТВИЯ
В.П. Шейнов
CYBERBULLING: PREREQUISITE AND IMPLICATIONS
V.P. Sheinov
Аннотация. Издевательства посредством Интернета (кибербуллинг) являются серьезной социально-психологической проблемой современного общества. Приведен аналитический обзор зарубежных исследований кибербуллинга. Показано, что кибер-издевательства получили большое распространение вследствие роста числа пользователей гаджетами и отсутствия он-лайн контроля. Обнаружено негативное влияние кибербуллинга на психическое и физическое здоровье человека. Кибер-издевательства положительно коррелируют с серьезными психосоциальными и аффективными проблемами, с меньшим самоуважением и самоэффективностью, с повышенными стрессом, тревожностью, депрессивными симптомами, экстернальностью, и отрицательно – с показателями эмоционального благополучия. Опыт он-лайн издевательств связан с неудовлетворенностью жизнью и негативно отражается на учебе, они более тесно связаны с суицидальными идеями, нежели традиционные формы. Главными факторами, способствующими этому явлению, можно назвать рискованное использование информационно-коммуникационных технологий и традиционные (например, школьные) издевательства, а также интернет-зависимость, низкий уровень самоконтроля, активные он-лайн покупатели и участие в он-лайн форумах. В целом, низкий уровень самоконтроля индивида действует как общий фактор риска стать жертвой он-лайн преследований. Школьники чаще сообщают о кибер-издевательствах в отношении сверстников, которые больше времени проводят за компьютером и дают свои пароли друзьям. Публикация студентами нескромного или негативного контента, наличие друзей в Facebook, которые публикуют такой контент, и общее количество друзей в этой социальной сети являются надежными предсказателями кибербуллинга. Наиболее значительными предикторами кибер-издевательств являются экстраверсия и открытость. Лучше справляются с этой проблемой на рабочем месте сотрудники с высоким уровнем эмоционального интеллекта.
Ключевые слова: кибербуллинг, кибер-издевательства, виктимизация, жертвы, психологические проблемы, эмоциональные состояния, дети, подростки, взрослые, школа, работа.
Summary. Bullying through the Internet (cyberbullying) is a serious socio-psychological problem of modern society. This analytical review of international cyberbullying studies shows that cyberbullying is widespread due to the increase in the number of users of gadgets and the lack of online control and that they cause significant harm to its victims. The negative impact of cyberbullying on mental and physical health has been found. Cyber-bullying positively correlates with serious psychosocial, affective problems, with less self-esteem and self-efficacy, with increased stress, anxiety, depressive symptoms, and externality. Cyberbullying is negatively related to indicators of emotional well-being. The online experience of bullying positively correlates with increased dissatisfaction with life and has a negative impact on school: its victims report a deterioration in school performance and attitudes toward school. Cyberbullying is more closely related to suicidal ideas than traditional bullying: about 20% of adolescents under the influence of cyberbullying seriously consider suicide as a way of avoiding problems. There is a two-way connection between cyberbullying and traditional bullying: one contributes to the other and vice versa. The main factors contributing to cyberbullying are the risky use of information and communication technologies and traditional (for example, school) bullying. Internet addiction also predicts aggression through cyberbullying. Individuals with low levels of self-control, active online shoppers and people participating in online forums are significantly at risk from cyberbullying. In general, the low level of self-control of individual acts as a general risk factor for becoming victims of online harassment. Schoolchildren more often report cyber-bullying towards peers who spend more time at the computer and give their passwords to friends. Students were posting immodest or negative content, having friends on Facebook who publishes such content, and the total number of friends on Facebook are reliable predictors of cyberbullying. The most significant predictors of cyberbullying are extroversion and openness. Employees with high levels of emotional intelligence do better in cyberbullying in the workplace.
Keywords: cyberbullying, bullying, victimization, victims, psychological problems, emotional states, children, adolescents, adults, school, work.