ПОТЕНЦИАЛ И ТРАДИЦИИ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ПСИХОЛОГИИ В АНАЛИЗЕ ЭТНОКУЛЬТУРНЫХ ВАРИАНТОВ ФЕНОМЕНА ПАТРИОТИЗМА
А.Д. Карнышев
THE CAPACITIES AND TRADITIONS OF ECONOMIC PSYCHOLOGY IN THE ANALYSIS OF ETHNO-CULTURAL VARIANTS OF THE PHENOMENON OF PATRIOTISM
A.D. Karnyshev
Аннотация. Статья посвящена междисциплинарному анализу вариантов понятия патриотизм, встречающихся в практике межнациональных взаимоотношений. Целью статьи было проследить конкретные различия в оценке многоуровневого значения феномена патриотизма с точки зрения представителей разных национальностей. Основной выборкой исследования выступили представители бурятов и русских, участниками исследования были также представители и других национальностей. Были рассмотрены некоторые причины полученных различий. Теоретический анализ понятия патриотизм показал, в некоторых аспектах он связывается с националистическими установками, и это часто обусловливает его негативную интерпретацию. Связь патриотизма с понятием Отечество, наоборот, придает слову позитивные оттенки родственных отношений и идентификации с малой Родиной. Приводятся результаты кросс-культурных исследований, выполненных в разных странах и разных регионах России. Формирование экономического патриотизма в условиях роста националистических настроений в мире, введения санкций и русофобии в отношении хозяйствующих индивидуальных и коллективных субъектов России можно оценить как важнейший ресурс социально-экономического развития страны и консолидации общества, гарантию сохранения национальной и культурной идентичности россиян, условие межнационального согласия. Теоретические и практические результаты исследования также демонстрируют возможности экономической психологии, у которой имеются как наработанные традиции и потенциалы изучения таких феноменов, так и необходимые междисциплинарные связи.
Ключевые слова: патриотизм, экономическое поведение, протекционизм, идентичность, санкции, экономическая этнопсихология, мигрантские ориентации.
Summary. The article is devoted to the cross-disciplinary analysis of the options of the concept of patriotism which found in the practice of international relations. The purpose of the study was to track actual differences in assessment of the multilevel value of a phenomenon of patriotism from representatives of different nationalities. Representatives of Buryats and Russians acted as the primary selection of the research, representatives and other nationalities were participants of the study also. Some reasons for the received distinctions considered. The theoretical analysis of a concept showed patriotism, in some aspects, it contacts nationalist installations, and it often causes its contrary interpretation. Communication of the patriotism with the idea of Fatherland, on the contrary, gives to a word positive shades of the related relations and identification from small Rodina. Results of the cross-cultural researches executed in the different countries and different regions of Russia given. Formation of economic patriotism in the conditions of growth of nationalist sentiments in the world, imposition of sanctions and russophobia concerning the managing individual and collective subjects of Russia it is possible to estimate as the most important resource of social and economic development of the country and consolidation of society, a guarantee of maintaining national and cultural identity of Russians, a condition of interethnic concord. Theoretical and practical results of the research also show possibilities of economic psychology for which are available as the acquired traditions and potentials of studying such phenomena, and necessary cross-disciplinary communications.
Keywords: patriotism, economic behavior, protectionism, identity, sanctions, economic ethnopsychology, migrant orientation.
Ключевые слова: патриотизм, экономическое поведение, протекционизм, идентичность, санкции, экономическая этнопсихология, мигрантские ориентации.
Summary. The article is devoted to the cross-disciplinary analysis of the options of the concept of patriotism which found in the practice of international relations. The purpose of the study was to track actual differences in assessment of the multilevel value of a phenomenon of patriotism from representatives of different nationalities. Representatives of Buryats and Russians acted as the primary selection of the research, representatives and other nationalities were participants of the study also. Some reasons for the received distinctions considered. The theoretical analysis of a concept showed patriotism, in some aspects, it contacts nationalist installations, and it often causes its contrary interpretation. Communication of the patriotism with the idea of Fatherland, on the contrary, gives to a word positive shades of the related relations and identification from small Rodina. Results of the cross-cultural researches executed in the different countries and different regions of Russia given. Formation of economic patriotism in the conditions of growth of nationalist sentiments in the world, imposition of sanctions and russophobia concerning the managing individual and collective subjects of Russia it is possible to estimate as the most important resource of social and economic development of the country and consolidation of society, a guarantee of maintaining national and cultural identity of Russians, a condition of interethnic concord. Theoretical and practical results of the research also show possibilities of economic psychology for which are available as the acquired traditions and potentials of studying such phenomena, and necessary cross-disciplinary communications.
Keywords: patriotism, economic behavior, protectionism, identity, sanctions, economic ethnopsychology, migrant orientation.