ПРОБЛЕМА СТАБИЛЬНОСТИ/ДИНАМИКИ МАКРОПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИК НА МАТЕРИАЛЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ДОСТИЖЕНИЙ РЕГИОНОВ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

А.А. Григорьев, В.С. Шибаев

THE PROBLEM OF STABILITY/DYNAMICS OF MACROPSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS ON THE MATERIAL OF THE EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF THE REGIONS OF THE RUSSIAN FEDERATION

A.A. Grigoriev, V.S. Shibaev

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Рассматривается проблема стабильности/динамики макропсихологических характеристик на материале образовательных достижений регионов Российской Федерации. Исследовалась связь образовательных достижений регионов России в начале XXI в. с грамотностью населения территорий этих регионов в конце XIX в. Использовались оценки образовательных достижений, полученные на основе данных о среднем балле ЕГЭ лиц, поступивших в бюджетные вузы регионов в 2014 г., и доступных данных о региональных результатах ЕГЭ в этом же году. Данные о грамотности населения были взяты из материалов Первой всеобщей переписи населения Российской империи 1897 г.Корреляция современных образовательных достижений с процентным составом грамотных мужчин в конце XIX в. составила 0,510, грамотных женщин 0,428, грамотных лиц обоего пола 0,461. Рассмотрены случаи несоответствия современных образовательных достижений и уровня грамотности в конце XIX в. Такие случаи определялись по остаткам регрессии образовательных достижений на грамотность: большие положительные остатки (>1) указывали на значительное превышение современными образовательными достижениями значений, предсказываемых по грамотности в конце XIX в., большие отрицательные остатки (<1) – на значительное снижение относительно этих значений. Регионы с большими отрицательными остатками четко кластеризуются: это либо кавказские республики, либо восточные регионы – четыре из девяти субъектов федерации, входящих в Дальневосточный Федеральный округ, и граничащий с этим федеральным округом Забайкальский край. Предложены объяснения для некоторых из выявленных несоответствий, исходящие из предположения о роли миграций в динамике региональных различий.

Ключевые слова: образовательные достижения, грамотность, регионы, миграция. 

Summary.The problem of stability/dynamics of macropsychological characteristics based on the material of educational achievements of the regions of the Russian Federation considered. The relationship of educational results of the areas of the Russian Federation at the beginning of the XXI c. with literacy rates of inhabitants of the territories of these regions at the end of the XIX c. Investigated. The estimates of educational achievements derived by the authors in the previous work from the data on the average scores obtained in the United State Exam in 2014 by persons accepted to state universities and institutions for tertiary education and the available data on regional results of the United State Exam for this year. The literacy rates taken from the materials of the Russian Imperial census carried out in 1897. The correlation of recent educational achievements with the percent of literate males in the end of the 19th century was 0,510, with the percent of literate females was 0,428, with the percent of literate persons of both sexes was 0,461. The cases of the discrepancy of recent educational achievements and level of literacy at the end of the 19th century considered. Such cases determined by the regression residuals of educational achievements on literacy: large positive residuals (more than 1) indicated considerable excess by recent educational results above the values predicted on literacy at the end of the 19th century; large negative residuals (less than –1) indicated considerable decrease respective to these values. The regions with large negative residuals distinctly cluster: these are either the Caucasian republics, or east regions – four of nine territorial subjects of the Federation entering the Far Eastern Federal District, and Zabaykalsky Krai adjoining on this federal district. The explanations for some of these discrepancies stemming from the assumption concerning the role migrations play in the dynamics of regional distinctions are offered.

Keywords: educational achievements, literacy, regions, migration.