Феномен коллективных чувств в психологии больших социальных групп
Т.П. Емельянова
THE PHENOMENON OF COLLECTIVE FEELINGS IN THE PSYCHOLOGY OF LARGE SOCIAL GROUPS
T.P. Emelyanova
Аннотация. Проанализирован феномен коллективных чувств, его место в ряду других коллективных переживаний и вклад в конструирование социальных представлений больших групп. Обсуждается возможность временного подхода к анализу функционирования коллективных чувств через установление связи между переживанием прошлого, настоящего и будущего. Показана динамика коллективных чувств россиян за последние двадцать лет, а также роль СМИ в порождении коллективных чувств групповых субъектов. На основании результатов эмпирических исследований сделан вывод о неоднозначности влияния СМИ на коллективные переживания. Намечена перспектива дальнейшего изучения феномена.
Ключевые слова: коллективные чувства, социальные представления, коллективный коупинг, большие социальные группы, социальная тревога.
Summary. The phenomenon of collective feelings and its place in a number of other collective experiences also as well as its contribution to the constructing of the large groups’ social representations were analyzed. The temporary approach to the existence of collective feelings through the establishment of a link between the experience of the past, present and future was discussed. The dynamics of the collective feeling of the Russians over the last twenty years and the role of the Media in creating of the group subjects collective feelings were shown. The conclusion about the ambiguity of the Media influence on the collective experience was based on the empirical research results. The prospect of the further study of collective feeling has been offered.
Keywords: collective feelings, social representations, collective coping, large social groups, social anxiety.