ПОДГОТОВКА ПРЕЕМНИКОВ ДЛЯ РАБОТЫ В СЕМЕЙНЫХ КОМПАНИЯХ
Ю.С. Мурзина, В.Б. Утегенова
TRAINING OF HEIRS TO WORK IN FAMILY COMPANIES
Yu.S. Murzina, V.B. Utegenova
DOI: 10.38098/ipran.sep_2025_38_2_08

Аннотация. Целью данной работы было описание российского и зарубежного опыта в обучении семейному предпринимательству и разработка рекомендаций для развития программ обучения в сфере семейного бизнеса. Благодаря Нацпроекту «Малое и среднее предпринимательство и поддержка индивидуальной предпринимательской инициативы» численность предпринимателей сферы семейного бизнеса увеличивается. Однако программы и курсы по подготовке к ведению семейного бизнеса малочисленны. Описан положительный опыт обучения преемников для семейного бизнеса от ПОА «Сбербанк», Юго-Западного университета, Экономического факультета МГУ и Университета «Синергия». Знакомство с зарубежным опытом позволило выделить особые формы обучения семейному бизнесу: с привлечением общественных организаций; через анализ критических событий СБ; через формирование идентичности предпринимателя, обучение организационной рутине. Наибольшую популярность в зарубежных работах получил подход, названный «созвездие взаимосвязанных практик». Описан опыт создания репозитория учебных ресурсов для преподавания дисциплин в области семейного бизнеса, состоящего из книг, журналов, фильмов и кейсов. Обобщение типичных социально-психологических проблем, возникающих в семейных компаниях, позволило выделить семь основных причин конфликтов: распределение ролей, различия в ценностях, нарушение коммуникаций, излишняя эмоциональная вовлеченность, нарушение баланса между работой и личной жизнью, недостаточное планирование преемственности и недоверие в решении финансовых вопросов. Итогом теоретического рассмотрения стало предложение ряда практических рекомендации для разработки программ обучения семейному предпринимательству: 1. предлагать на рынок образовательных услуг разные форматы образовательных программ; 2. включать в содержание образования вопросы, связанные с социально-психологическими аспектами семейного бизнеса; 3. обучение должно включать разные виды социальных практик; 4. внедрить во все юридические, психологические и экономические программы бакалавриата и магистратуры дисциплины по выбору, посвященные семейному предпринимательству; 5. создать на базе одного из вузов РФ репозиторий материалов для обучения семейному бизнесу.
Ключевые слова: семейный бизнес, преемник семейного бизнеса, обучение преемников, формы обучения семейному бизнесу, причины конфликтов в семейном бизнесе, идентичность предпринимателя, социальные практики, репозиторий учебных ресурсов, развитие семейного бизнеса, меры поддержки семейного бизнеса.
Summary. The purpose of this work was to describe the Russian and foreign experience in teaching family entrepreneurship and to develop recommendations for the development of training programs in the field of family business. Thanks to the National Project "Small and Medium-Sized Enterprises and Support for Individual Entrepreneurial Initiative", the number of entrepreneurs in the field of family business is increasing. However, there are few programs and courses to prepare for running a family business. We described the positive experience of training successors for family businesses from Sberbank, South-West University, the Faculty of Economics of Moscow State University and Synergy University. Acquaintance with foreign experience made it possible to identify special forms of training in family business: with the involvement of public organizations; through the analysis of critical security events; through the formation of an entrepreneur's identity, learning organizational routines. The most popular approach in foreign works is called the "constellations of interconnected practices". We described the experience of creating a repository of learning resources for teaching disciplines in the field of family business, consisting of books, magazines, films and cases. A generalization of typical socio-psychological problems that arise in family companies allowed us to identify seven main causes of conflicts: distribution of roles, differences in values, impaired communication, excessive emotional involvement, disruption of work-life balance, insufficient succession planning, and distrust in solving financial issues. The result of the theoretical consideration was the proposal of a number of practical recommendations for the development of training programs for family entrepreneurship: 1. to offer different formats of educational programs to the market of educational services; 2. to include in the content of education issues related to the socio-psychological aspects of family business; 3. learning should include different types of social practices; 4. to introduce elective disciplines dedicated to family entrepreneurship in all legal, psychological and economic bachelor's and master's programs; 5. to create a repository of materials for training in family business on the basis of one of the universities of the Russian Federation.
Keywords: family business, successor of the family business, training of successors, forms of training in family business, causes of conflicts in family business, identity of the entrepreneur, social practices, repository of educational resources, development of family business, measures to support family business.