СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ СТУДЕНТОВ В УСЛОВИЯХ МЕЖКУЛЬТУРНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ

Е.В. Эгамбердиева, Н.А. Цветкова

SOCIO-PSYCHOLOGICAL FEATURES PSYCHOLOGICAL SAFETY OF STUDENTS IN THE CONTEXT OF INTERCULTURAL INTERACTION
E.V. Egamberdieva, N.A. Tsvetkova

DOI: 10.38098/ipran.sep_2022_27_3_02

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Представлено исследование социально-психологических особенностей психологической безопасности студентов в условиях межкультурного взаимодействия. Под психологической безопасностью понимается состояние, при котором тесные межкультурные контакты воспринимаются как безопасные, референтные, способствующие  удовлетворению потребности в личностно-доверительной коммуникации. Социально-психологические особенности психологической безопасности студентов в условиях межкультурного взаимодействия рассматриваются как система личностных факторов, способствующих и препятствующих ей. Выборку составили 324 студента МГИМО МИД России. 148 их них являлись российскими гражданами; 176 – гражданами Узбекистана. Изучались: структура личности,состоящая из 5 интегральных личностных свойств по Л. Голдбергу; социально-психологические характеристики(тип этнической идентичности; индексы толерантности и авторитарности, субъектность, самоактуализация, базисные убеждения, механизмы психологической защиты), а также социальная дистанцияс представителями иных этносов. Характеристики групп оказались более сходными, чем различными. Межгрупповые различия обнаружены по уровням сформированности типов этнической идентичности «этноэгоизм» и «этноизоляционизм»(их показатели выше у студентов – российских граждан); этнической толерантности и механизму психологической защиты «компенсация» (их показатели значимо выше у студентов – граждан Узбекистана).Установлено, что студенты-узбеки вопринимают студентов-россиян в качестве самого близкого этноса, но сами они для студентов-российских граждан таковыми не являются.Отмечены конфликтогены – социально-психологические особенности личности, способные вызывать  конфликты: сверхвыраженные в обеих группах такие личностные характеристики, как убеждение в самоценности, удачливости, возможности контроля пооисходящих событий и при этом слабо развитая позитивная этническая идентичность.

Ключевые слова: межкультурное взаимодействие, студенты с российским гражданством, студенты-граждане Узбекистана, психологическая безопасность личности, структура личности, социально-психологические характеристики личности, социально-психологические особенности психологической безопасности личности; социальная дистанция, межгрупповые различия.

Summary. The study of socio-psychological features of psychological safety of students in the conditions of intercultural interaction is presented. Psychological security is understood as a state of consciousness in which close intercultural contacts are perceived as safe, referential, contributing to the satisfaction of the need for personal and confidential communication. Socio-psychological features of psychological safety of students in the conditions of intercultural interaction are considered as a system of personal factors contributing to and hindering it. The sample consisted of 324 students of the Moscow State Institute of International Relations of the Ministry of Foreign Affairs of Russia. 148 of them were Russian citizens; 176 were citizens of Uzbekistan. Studied: personality structure consisting of 5 integral personal properties according to L. Goldberg; socio-psychological characteristics (type of ethnic identity; indices of tolerance and authoritarianism, subjectivity, self-actualization, basic beliefs, mechanisms of psychological protection), as well as social distance with representatives of other ethnic groups. The characteristics of the groups turned out to be more similar than different. Intergroup differences were found in the levels of formation of the types of ethnic identity "ethno–egoism" and "ethno–isolationism" (their indicators are higher among students - Russian citizens); ethnic tolerance and the mechanism of psychological protection "compensation" (their indicators are significantly higher among students - citizens of Uzbekistan). It has been established that Uzbek students perceive Russian students as the closest ethnic group, but they themselves are not such for Russian students. Conflictogens are noted – socio-psychological personality traits that can cause conflicts: overexpressed in both groups such personal characteristics as a belief in self-worth, luck, the ability to control outgoing events and, at the same time, poorly developed positive ethnic identity.

Keywords: intercultural interaction, students with Russian citizenship, students – citizens of Uzbekistan, psychological security of personality, personality structure, socio-psychological characteristics of personality, socio-psychological features of psychological security of personality; social distance, intergroup differences.