ВИКТИМИЗАЦИЯ ЖЕРТВ ИЗДЕВАТЕЛЬСТВ КАК ИСТОЧНИК ИХ ОТРИЦАТЕЛЬНЫХ ЭМОЦИОНАЛЬНЫХ СОСТОЯНИЙ
В.П. Шейнов
VICTIMIZATION OF MOCKERIES’ VICTIMS AS THE SOURCE OF THEIR NEGATIVE EMOTIONAL STATES
V.P. Sheinov
Аннотация. Издевательства в школах, в семьях, на работе повторяются из поколения в поколение, оставаясь серьезной социально-психологической проблемой. Они приводят к виктимизации жертв, причиняя им значительный вред. Приводится аналитический обзор зарубежных исследований (в основном), в котором показано, что виктимизация детей, подростков и взрослых порождает отрицательные эмоциональные состояния – депрессию, тревогу, уныние, страх, дистресс, гнев, отрицательную аффективность, самообвинение, низкую самооценку и посттравматический стресс. При этом психологическая виктимизация жертв может быть более разрушительной, чем физическая. По сравнению с взрослыми виктимизация детей и подростков оказывает на них более сильное неблагоприятное воздействие. Отрицательные эмоциональные состояния при подобном воздействии на рабочем месте дополняются неудовлетворенностью трудом и снижением его качества. Предлагается надежная и валидная тестовая методика оценки степени виктимизации взрослого человека. С ее помощью было показано, что виктимизация связана с макиавеллизмом, который у мужчин, женщин, юношей и девушек положительно коррелирует с общей виктимизацией, агрессивным и некритичным поведением. Макиавеллизм также положительно связан с зависимым поведением и с реализованной виктимизацией, макиавеллизм юношей и девушек - с саморазрушающим и некритичным поведением, макиавеллизм юношей, в частности, - с зависимым поведением и с реализованной виктимизацией. Установлены также связи между: а) виктимизацией и стратегиями поведения в конфликте, различающиеся для сочетаний компонентов виктимизации и стратегий; б) между виктимизацией человекаи его психологическим полом, нейротизмом, экстраверсией, социальной желательностью, эмпатией и возрастом.
Ключевые слова: виктимизация, издевательства, жертвы, эмоциональные состояния, дети, подростки, взрослые, школа, семья, работа, тестовая методика.
Summary. Bullying in schools, in families, at work repeat from generation to generation, remaining a serious social and psychological problem. Bullying leads to the victimization of victims, causing them significant harm. This analytical review of relevant foreign studies has shown that victimization of children, adolescents and adults gives rise to negative emotional states - depression, anxiety, depression, fear, distress, anger, negative affectivity, self-incrimination, low self-esteem, post-traumatic stress. At the same time, psychological victimization of victims can be more destructive than physical. Compared to adults, victimization of children and adolescents has a stronger adverse effect on them. Negative emotional states during victimization in the workplace complemented by dissatisfaction with work and a decrease in its quality. The author of the article proposed a reliable and valid test method for assessing the degree of victimization of an adult individual. With its help, shown that victimization associated with Machiavellianism, which in men, women, boys, and girls positively correlates with general victimization, aggressive and uncritical behavior. The Machiavellianism of men, women and young men is also positively associated with dependent behavior and realized victimization, Machiavellianism of young men and women with self-destructive and uncritical behavior, young Machiavellianism with dependent behavior and realized victimization. The relationships between a) victimization and strategies of behavior in conflict are also found, differing for combinations of components of victimization and strategy; b) between the victimization of the individual and his psychological gender, neuroticism, extraversion, social desirability, empathy, and age.
Keywords: victimization, bullying, victims, emotional states, children, adolescents, adults, school, family, work, test method.
Ключевые слова: виктимизация, издевательства, жертвы, эмоциональные состояния, дети, подростки, взрослые, школа, семья, работа, тестовая методика.
Summary. Bullying in schools, in families, at work repeat from generation to generation, remaining a serious social and psychological problem. Bullying leads to the victimization of victims, causing them significant harm. This analytical review of relevant foreign studies has shown that victimization of children, adolescents and adults gives rise to negative emotional states - depression, anxiety, depression, fear, distress, anger, negative affectivity, self-incrimination, low self-esteem, post-traumatic stress. At the same time, psychological victimization of victims can be more destructive than physical. Compared to adults, victimization of children and adolescents has a stronger adverse effect on them. Negative emotional states during victimization in the workplace complemented by dissatisfaction with work and a decrease in its quality. The author of the article proposed a reliable and valid test method for assessing the degree of victimization of an adult individual. With its help, shown that victimization associated with Machiavellianism, which in men, women, boys, and girls positively correlates with general victimization, aggressive and uncritical behavior. The Machiavellianism of men, women and young men is also positively associated with dependent behavior and realized victimization, Machiavellianism of young men and women with self-destructive and uncritical behavior, young Machiavellianism with dependent behavior and realized victimization. The relationships between a) victimization and strategies of behavior in conflict are also found, differing for combinations of components of victimization and strategy; b) between the victimization of the individual and his psychological gender, neuroticism, extraversion, social desirability, empathy, and age.
Keywords: victimization, bullying, victims, emotional states, children, adolescents, adults, school, family, work, test method.