СОВРЕМЕННОЕ ЗНАЧЕНИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ ФЕНОМЕНА «НРАВСТВЕННАЯ ЭЛИТА»
М.И. Воловикова
MODERN IMPORTANCE OF THE STUDY OF THE PHENOMENON OF «MORAL ELITE»
M.I. Volovikova
Аннотация. Представлены результаты теоретического анализа феномена «нравственная элита». Обосновано значение его исследования в наше время. Приведены данные о научных публикациях, в которых впервые использовался данный термин. Показано, что в работах А.Л. Журавлева и А.Б. Купрейченко в 2006 и в 2010 гг. были теоретически выведены и сформулированы критерии принадлежности к нравственной элите. Дан сопоставительный анализ понятий «нравственная элита» и «подлинная русская интеллигенция» (Д.С. Лихачев). Сделан вывод об их сходстве и различиях, связанных с принадлежностью нравственной элиты к разным слоям российского общества, с изменившейся исторической ролью интеллигенции в современной России и с «размыванием» критериев нравственного поведения под воздействием некоторых СМИ. Выделены признаки «русского интеллигента», названные академиком Д.С. Лихачевым: профессионализм, образованность (преимущественно «западноевропейская») и способность противостоять внешнему давлению, в том числе давлению власти. Показано изменение роли интеллигенции в различные периоды российской истории. Названы причины того, что в 1990-е годы интеллигенция начала сходить с политической сцены как передовая часть общества. Утверждается, что в отличие от интеллигенции, нравственная элита не ограничена ни уровнем образования, ни сферой деятельности. Приведены новые данные о результатах эмпирической проверки теоретически выделенных критериев принадлежности к нравственной элите. Дополнен качественный анализ результатов исследования имплицитных представлений о нравственном («порядочном») человеке на элитарной выборке респондентов. Сделан вывод о научном и практическом значении исследования нравственной элиты в современной России.
Ключевые слова: нравственная элита, русская интеллигенция, Д.С. Лихачев, российский менталитет, имплицитные представления, нравственный закон, личность, общество, человек, качественный анализ.
Summary. The results of the theoretical analysis of the phenomenon of "moral elite" presented. The significance of its study in the present time substantiated. Data on the scientific publications in which the term used for the first time given. Shown that the criteria of belonging to the moral elite were theoretically derived and formulated in A.L. Zhuravlev and A.B. Kupreychenkos’ papers of 2006 and 2010 years. The comparative analysis of the concepts of "moral elite" and "genuine Russian intelligentsia" (D.S. Likhachev) given. The conclusion about their similarities and differences associated with the belonging of the moral elite to different layers of Russian society, with the changed historical role of the intelligentsia in modern Russia and with the "blurring" of the criteria of moral behavior under the influence of some media made. The features of the "Russian intelligentsia" mentioned by academician Likhachev highlighted. These are professionalism, education (mainly "Western European") and the ability to resist external pressure, including the pressure of the authorities. The change in the role of the intelligentsia in different periods of Russian history shown. The reasons for the fact that in the 1990s the intelligentsia began to descend from the political scene as an advanced part of society mentioned. Argued that, unlike the intelligentsia, the moral elite not limited by any level of education or sphere of activity. New data on the results of empirical testing of theoretically selected criteria of belonging to the moral elite presented. The qualitative analysis of the results of the empirical study of implicit representations about the moral ("decent") person on the elite sample of respondents supplemented. The conclusion about the scientific and practical significance of the study of the moral elite in modern Russia made.
Keywords: moral elite, Russian intelligentsia, D.S. Likhachev, Russian mentality, implicit representations, the moral commandments, personality, society, person, qualitative analysis.